Za darmo wcześniej a dziś. Kluczowe „coraz częściej”

Model sprzedaży za darmo. cz. 7.

Dawniej za darmo najłatwiej było dać coś, co nie wiązało się z produkcją a jedynie z pomysłem. Dziś ulega to zmianie. Producenci nadal liczą się z kosztami produkcji i niechętnie uwzględniają je w modelu sprzedaży za darmo, jednak w skali całego biznesu, biorąc pod uwagę również sam koncept produktowy, koszt ten coraz częściej traktowany jest jako inwestycja w promocję. Znamy już wiele produktów, których cena wraz z kosztem produkcji jest dużo niższa od ceny samego pomysłu, który również może stanowić produkt w postaci patentu, praw autorskich bądź licencji.

Zmiana technologiczna, coraz nowocześniejsze i tańsze formy produkcji zmieniają oblicze rynku. Robotyzacja niweluje koszty osobowe. Z kolei coraz większa ilość produktów i związana z nimi duża konkurencyjność zwiększają zapotrzebowanie na szukanie innowacji.

Zmieniają się również potrzeby ludzi. Te związane z przynależnością, szacunkiem, uznaniem i samorealizacji, dziś mogą być realizowane w zupełnie inny sposób. Powodem tego są nowe technologie, które kształtują naszą rzeczywistość, stają się wyznacznikami nowych standardów życia.

Zjawiska takie jak social media jeszcze kilkanaście lat temu nie istniały. Nie tylko czysto teoretycznie, ale nawet fizycznie. Wiążą się one nie tylko z szybszym przepływem informacji, ale również potrzebą udostępniania światu naszych dokonań i osiągnięć.

Marketing oparty na emocjach

Ludzie zaznaczają swoją obecność w społeczeństwie oraz swój status poprzez udostępnianie informacji o swoim życiu. Dziś jest to dużo łatwiejsze. Wystarczy jedno zdjęcie wykonane telefonem i udostępnione na profilu społecznościowym.

Nie wymaga to od nas praktycznie żadnych nakładów finansowych, jednak takie zachowanie ma istotne znaczenie z punktu widzenia marketingu. Product managerowie robią wszystko, by potrzeba dzielenia się ludzi informacjami dotyczyła właśnie ich produktów.

Obecnie marketing opiera się na emocjach w stopniu dużo wyższym, niż miało to miejsce w czasach bez Internetu. Dziś dostęp do sieci bardzo często jest darmowy. Darmowy, ponieważ wiąże się z nim szereg korzyści z punktu widzenia marketingowego. Stanowi skuteczne narzędzie promocji. Pozwala budować przyjazny wizerunek marki. Przyczynia się do szybkiego rozwoju gospodarczego.